Värietnografian keinoin
Reflektointi
Värietnografisen prosessin
luomisen aloitin havainnoimalla ympärillä olevaa materiaa ja ympäristöä.
Tarkkailua suoritin oikeastaan joka paikassa. Koetin pitää aistit vireillä koko
prosessin ajan, jotta mahdollisimman hyvät sävyt päätyisivät lopulliseen
työhön. Työ oli minusta melko mukava toteuttaa, vaikkakin toteutin
sen melko viimetingassa. Sain idean työstää värit Porin Ässien logon sisään
kuvaamaan uuden kevään alkua. Ehkä juuri valitsemieni värien perusteella odotan
kevättä jo innolla, koska suurin osa sävyistä oli melko keväisiä. Talvi on
taittumassa ja kevät saapuu pitkän odotuksen jälkeen. Porin Ässien viimeaikainen
voittoputki herätti mielenkiintoa siinä määrin, että värit saivat
ajatukset lentämään.
Ajatuksellinen tuotos muotoutui A3 paperille hetkessä ja
flow-tila oli taattu. Mielestäni työ onnistui melko hyvin, vaikkakaan en koko
työtä toteuttanutkaan suoranaisesti ohjeiden mukaan. Työtä oli mukava tehdä ja
perinteinen piirto osuus jäi taka-alalle. Työ oli opettavainen ja värien ja
värisävyjen käyttöön sain paljon harjoitusta tämän työn kautta. Ehkä sitä ei
ennen tajunnutkaan miten sävyt vaikuttavat lopulliseen tuotokseen niinkin
paljon, mitä ne todellisuudessa tekevät. Parhaiten tässä työssä kuitenkin
kehittyi havainnointi ympäröivästä maailmasta. Kaiken kiireen keskellä sitä ei
aina huomaakaan kuinka paljon sävyjä ja muotoja ympärillämme onkin. Oli herättävää
huomata, että ympäristön tarkkailu on jatkunut hivenen parempana kurssin
loputtua. Työn värisävyjen etsintä olisi voinut olla syvällisempääkin, mutta
kuten tuossa edellä jo mainitsinkin niin kevättä on ilmassa ja ehkä juuri siitä
syystä värisävyt ovat melko keväisiä.
Värisävyjen merkitys tuotteiden kannalta on todella suuri. Esimerkiksi tekemäni värietnograafinen Ässä logo ei oli kovinkaan myyvä. Väreillä on siis suuri merkitys tuotteen markkinoinnin kannalta. Otetaan toiseksi esimerkiksi vaikka maitopurkki. Rasvaton maito on vaalean sinisessä, kun taas kevyt maito sinisessä purkissa. Vaalean sinisellä sävyllä tuotteesta tehdään kevyempi kuin tummemman sinisellä, tai siltä se itsestä ainakin tuntuu.
Mielestäni onnistuin työssä
kiitettävästi, koska aktiivisuuteni prosessia kohtaan oli merkitsevä ja kokonaisvaltainen.
Olisin voinut hieman enemmän etsiä lopullisia sävyjä työhön, mutta kaiken
kaikkiaan olen tyytyväinen lopputulokseen kyseisen työn osalta.
Taidekasvatusmallien vaikutus värietnograafiseen prosessiin
Muoto:
Mielestäni värietnografisessa prosessissa muoto taidekasvatusmallina
ei ole välttämättä ole päällimmäisenä ehtona. On hienoa jos pystyy yhdistämään
muodon kielen ja värisävyjen merkityksen yhdeksi kokonaisuudeksi. Tietysti sommittelulla
ja kuvanrakentamisella on tärkeä osuus, mutta värisävyjen oppiminen ja niiden ”rakentaminen”
on mielestäni tärkeämpää kuin hyvä sommittelu.
Visuaalinen kulttuuri:
Mielestäni värietnografista työtä on helppo lähteä
rakentamaan juuri visuaalisen kulttuurin kautta. Siinä oppilaan ympärillä
olevat kohteet antavat oppilaalle signaaleja joiden avulla hänen on helppo
lähteä rakentamaan työtä haluttuun suuntaan. Oppilaan mielenkiinto ja
motivointi saadaan toteutettua helposti juuri oppilasta kiinnostavan ympäristön
kautta.
Jäljittely:
Jäljittely sopii erinomaisesti juuri värietnografiaan,
koska värien kopioiminen jostain tietystä kohteesta on todella haastavaa.
Oppilaita on helppo motivoida jäljittelyn avulla ja oppilaat oppivat samalla
sävyjen ”rakentamista”.
Itseilmaisu:
Oppilaat saavat itseilmaisussa lähes vapaat kädet
toteuttaa työtä. Toisilla tämä toimii ja toisilla taas ei. Voisin kuvitella,
että itse ilmaisun keinoin monet ei niin kuvataiteellisesti lahjakkaat oppilaat saavat onnistumisen tunteita
itseilmaisun kautta, koska ”mitään” rajoja ei välttämättä ole. Oppilaat siis
saavat toteuttaa itseään tiettyjen raamien sisällä. Tämä antaa vapautta ja
itsenäisyyden tunnetta kehittyville nuorille ja rohkaisee heitä kokeilemaan
uusia ja erilaisia tekniikoita.
Värietnograafinen tuotokseni
Soveltuvuus alakouluun
Värioppi sovellutus alakouluun:
1 . Oppilaat
tarkkailevat ympäristöä ja hankkivat pohjatietoutta toteutettavasta aiheesta.
2 . Oppilaat
keräävät sanoma- ja aikakauslehdistä tekstejä ja lyhyitä sanoja (tekstit tulee
olla erivärisiä ja kokoisia.)(oppilaille näytettään mallit)
3 . Oppilaat
rakentavat äitienpäivä kortit, jossa teksteillä ja niiden sommittelulla saadaan
aikaiseksi korttiin sisältö.
4 . Kortti
valmistetaan tunneilla A4 kokoiselle paperille.
5 . Valmiskortti
kehystetään ja laminoidaan, jotta kortti olisi pitkäikäinen.
6 . Integrointi
on myös mahdollista eri oppiaineiden välillä.
Mielestäni leikkaa liimaa tuotokset ovat erittäin sopivia alakoulun puolelle, koska siinä lopputulos voi miellyttää silmää vaikka prosessi olisikin ollut hankala. Ehkä juuri tällaiset leikkaa, liimaa työskentelyt ovat parhaimpia toteutuksen kohteita juuri alakoulussa. Oppilaat saadaan innostumaan melko helposti työskentelemään ahkerasti. Myös ryhmätyönä tällainen oli hauska toteuttaa, koska jokainen voi laittaa ns. oman palansa puuttuvaan tauluun. Voisi todeta, että tämän kaltaista työtä voisi soveltaa jokaiseen taidekasvatusmalliin hyvinkin helposti. Tekniikka on muokattavissa moniin eri tyylilajeihin sopivaksi, oppilaan taitotason huomioon ottaen.
Värimallien oppiminen
Oman työni osalta voisi oppilaiden kanssa käydä läpi esimerkiksi
seuraavia seikkoja:
- Värien
merkitys kontekstista irrottautumisella
- Värimaailman
merkitys kuvan kannalta
- Mitä
värit antaa ymmärtää
- Miksi
kuvaan on valittu juuri kyseiset värit
- Vastavärien
merkitys kuvassa
- Alkuperäisten
sävyjen merkitys
- Mitä
ajatuksia sävyt herättää
Oppilaiden ajatusten herättäminen
ja värien merkitys on varmasti olennaisin osa koko kuvataidekasvatusta.
Pienikin sävyjen muutos, saa aikaan suuren muutoksen. Oppilaiden rohkaisu
värien, jopa villiinkin käyttöön kannattaa, koska lopputulos voi olla
häkellyttävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti