Taidekasvatuksen käytännöt
Muoto
Muoto yhtenä taidekasvatusmallina on ajatus kuvallisesta
peruselementeistä ”kielenä”. Muodosta lähtevä opetus vaatii opettajalta
teknistä osaamista, koska hänen tavoitteensa ovat muotoon eikä vain aiheeseen
liittyvää. Riittävänä tavoitteena pidetäänkin jo esimerkiksi tilan onnistunutta
piirtämistä. Kuvanrakentaminen, sommittelu ovat oleellinen osa kuvan tekemisen
taitoa ja niitä painotetaan tekniikoiden ja ilmaisukeinojen lisäksi. Kuvan
tekemisen taitojen ja tekniikoiden opettelu on osa formaalia kuvataideopetusta
ja näin myös historiallisesti merkittävä opetustapa. Arviointi on formaalia ja
perustuu oppilaiden kykyyn käyttää opittuja tekniikoita työssään.
Visuaalinen kulttuuri
Visuaalinen kulttuuri on lähestymistapa, jossa yhdistyy kuvallisen ilmaisun ja kommunikoinnin eri muodot. Sen piiriin kuuluu korkeaa ja matalaa taidetta edustavat kuvat. Visuaalisen kulttuurin tutkimista painottavan taideopetuksen lähteenä ovat eri kulttuurien kuvalliset symbolit. Visuaalista kulttuuria ja rakennettua ympäristöä tutkitaan kulttuurisina ilmiöinä. Tavoitteena on monikulttuurisen kuvamaailman monilukutaito, itsen ja ympäröivän maailman ymmärtäminen. Oppilasarvioinnissa korostuu oppilaan oman kokemuksen itseymmärryksen lisääntyminen. Lisäksi arvioinnissa käytetään yhteiskeskusteluja. |
Jäljittely
Jäljittely-taidekasvatusmallin lähtökohtana ovat ulkoisen
todellisuuden havainnointi, puhtaan havaintotiedon merkitys ja aistihavaintojen
rikastuttava vaikutus. Mallin taustalla on klassisen taidekoulutuksen traditio,
ja se löytyy myös taidekasvatuksen traditionaalisista paradigmoista.
Jäljittelevää taidekasvatusmallia käytetään erityisesti piirtämisen
opetuksessa. Tyypillisiä tehtäviä ovat asetelmat, maisemakuvaus, henkilökuvaus
sekä esinekuvaus (naturalismi). Mallissa näköisvaatimus korostuu, joka saattaa
johtaa oppilaiden jakoon hyviin ja huonoihin piirtäjiin. Edellä mainittu seikka
voi johtaa huonoihin oppimistuloksiin ja motivaation laskuun. Lähestymistavan
hyviä puolia ovat havainnoinnin ja siitä tehdyn kuvaamisen yhdistämiskyky sekä
näkökulma ympäröivään todellisuuteen.
Itseilmaisu
Ihminen on kokonaisuudeltaan psykofyysis- sosiaalinen
kokonaisuus ja näin myös jokaisen oppilaan maailma, taustat sekä lähtökohdat
ovat erilaisia. Itseilmaisussa oppilas pääsee toteuttamaan itseään ja tuomaan
omia intressejään esiin taiteen ja tässä tapauksessa kuvataiteen avulla.
Opettajan pitäisi pystyä painottamaan jokaisen oppilaan itseilmaisun vapautta
antamalla sellaisia tehtäviä, jotka eivät ole liikaa rajoitettuja, jolloin
oppilaille jää vapaus tulkintaan. Liian rajatut tehtävät tappavat luovuuden ja
itseilmaisun.
Kuten lapsen
kasvatuksessa yleensäkin, myös taidekasvatuksessa on viime kädessä tavoitteena
lapsen kokonaisvaltainen kasvu. Kuvataidekasvatus antaa runsaasti
mahdollisuuksia lapsen aisti- ja havaintotoimintojen herkistämiseen. Kehittelemässäni
sovelluksessa lapselle esitellään monipuolisesti eri tekniikoita ja tapoja
ajatella asioita. Tämän jälkeen lapsen annetaan päättää itse oma mielenkiinnon
kohteensa niin tekniikan kuin ideoinninkin kohdalla. Tällöin lapsella on vapaat
kädet toteuttaa oikeastaan juuri sitä mitä haluaakin tehdä. Tällöin ei pääse
syntymään sitä niin paljon pelättyä mielipahaa. Tämän enempää en lähtisi
rajaamaan tehtävän antoa, vaan laittaisin oppilaat itse miettimään töidensä
kehityskaarta. Lopputuloksista voitaisiin keskustella yhteisesti sekä jokainen
oppilas voisi esitellä oman työnsä juuri sellaisena kuin hän on sen itse
nähnyt. Tällöin ei pääse syntymään vääriä kuvitelmia lapsen ajatuksista tai
taidoista. Myös yhteinen näyttely tukee lapsen onnistumisen iloa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti